"Egy őrült hangvételű, kellemes blog"

Hereföld blog

Tévézési szokások itthon

2010. szeptember 02. - Dharman

 

A képeknek semmi közük a cikkhez, persze belemagyarázhatók!A képeknek semmi közük a cikkhez, persze belemagyarázhatók!

Ahogyan étkezési szokásokban, öltözködési szokásokban, úgy akár tévézési szokásokban is más és mást figyelhetünk meg egyes országokban. Miért van az, hogy amíg egyik helyen egy adott műsor milliókat ültet a tévé elé főműsoridőben, addig máshol ugyanaz a műsor a vasárnapi délutáni sávba kerül, majd szépen csendben onnan is lekerül? Mitől izgul fel egy magyar tévéző és mitől egy amcsi? Ezekre a meglétkérdésekre próbálok ezúttal válaszokat találni.

A hazai termékek nem csak a boltokból, de a képernyőkről is eltűntek. A temérdek magyar rajzfilm, sajátkészítésű sorozat és film szépen lassan elhalt és helyüket a külföldről megvett műsorok, liszenszek vették át. Az újabb generációk nem is tudhatják, de nekünk is volt ám eredeti szitkomunk anno. Ez volt a Família Kft, mely egy szeleburdi család életébe engedett bepillantani „eddig-eddig-EDDIG” egykamerás módon és ha jól emlékszem nem mű tapssal, hanem eredeti közönséggel vették fel az epizódokat. A Mézga család, mint szintén magyar unikum is évekig ment, aztán pénzhiány miatt abbamaradt. Míg Amerikában szeptemberben tucatnyi sajátkészítésű műsorral rukkolnak elő a „buta” amerikaiak, amit jó pénzért továbbadnak a világnak, addig mi magyarok ülünk a babérjainkon, mondván, hogy nincs pénz. Persze milliókért (az X-Faktor és az ugyancsak ebben a szezonban induló ValóVilág 4 is több százmillió forintjába került a csatornának) jogokat veszünk olyan műsorokra, amik szépen lassan megbuknak, mert a magyarnak még nem az a szájíze, mint a nyugatiaknak.

Fel kell hoznom példának egyből a Lostot, mert jól bemutathatom rajta az előbb említett gondokat (és mert más sorozatokat ennyire nem ismerek). A sorozat amerikai, bár a világ szinte minden tájáról szerepeltek benne, így akár hozzánk is közelebb állhat, mint mondjuk egy Született feleségek, ami az amerikai álomban játszódik (javítsatok ki, ha nincs igazam, mert még nem volt szerencsém hozzá). A Lost Amerikában hatalmas sikert könyvelhetett el, főleg az első évadok során, de az utolsó évadban is bőven jó nézettséget hozott. A sorozat rákfenéje azonban az volt, hogy bizony a részek nem külön álltak, hanem egy folyamatos történet bontogattak ki, így ha lecsúsztál egy részről, akkor elvesztél a továbbiakban. Amerikában a tudatos tévézés még valahogy megél, így akik tudták, hogy nem érnek rá a kedvenc sorozatukat megnézni, felvették TiVora, majd másnap megnézték. Nálunk nincsenek meg ezek a tudatos tévézési szokások. Bekapcsoljuk a készüléket, szörfölgetünk a csatornák között, ha megakad a szemünk valami jó műsoron nézzük, de nem mélyedünk bele. Így történhetett, hogy a hatalmas hyppal hazánkba is betört Lost (vagy Invasion – Rejtélyek városa, Hősök,) szépen lassan elvesztette kezdeti nézőközönségét. Édesanyám a napokban főzés közben, amikor a 3. évad ismétlése ment délután (mert az RTL csak úgy betette a 3. évadot ismételni [WTF]), csak a fejét kapkodta, hogy ki kivel van, mert ő sem tudatosan nézte a sorozatot. Emlékezetes volt számomra az is, amikor az RTL a 4-5 évadot már vasárnap délután 3 részenként sugározta. Ekkor már alig 1-200.000 ember figyelte a produkciót. Persze a nézettségromlásra az is rátesz, hogy a fiatalabb nethez konyító közönség már az amerikai sugárzás után egyből letöltötte, megnézte és neki már nem volt szüksége arra, hogy ott izguljon a TV előtt akkor, amikor magyarul is elindult a sori.

Az előzőekben leírt szerializált sorozatokkal szemben pedig ott vannak az epizódikus jelleggel futó sorozatok, melyeket nem feltétlen kell követnünk az elejétől, na, ezek valók a magyarnak. Cobra11, House, Walker a texasi kopó. Ezek máig jó nézettséget szállítanak, független attól, hogy milyen sávba teszik őket. Apuka, anyuka melóból hazaér, dög fáradt, de még tenni kell ezt-azt a házban és annak környékén. Apuka megissza a kötelező sörét, anyuka elmossa az edényeket, fürdés, majd be a TV elé. Ezen a ponton már nincs kedvük azon rágódni, hogy vajon mi történt az előző részekben, mit jelent az a szó, hogy lupus, vagy a cylonokat isszák, esetleg eszik? Legyen nyitányként valami celeb főzőcske, majd pár robbanás, kis dráma, szex és hepiend. Vagy ha ezek hiányoznak is, játszódjon a cselekmény magyar földön és szóljon a mi kisebb-nagyobb bajainkról.

Van két kakukktojásunk. Ezek a magyar szappanoperák, melyek nem epizódikusok, de mégis tömegek nézik őket. Miért van ez? Egyrészt a jó időzítés miatt, ami a főműsoridőt jelenti, másrészt a lassú cselekmény miatt, és nem utolsó sorban azért, mert MAGYAR. Saját szájízünk szerint formálódik a cselekmény és nincsenek benne idegen(ül ható) jelenetek. Nem bizonytalanítják el a nézőt, pihentetik (Magdi anyus nem flashbackkel, hanem tisztán az van és úgy, amit látunk). Ennyi kell és nem több a magyarnak.

.

Verseny a nézettségért

Itthon két kertévé között folyik nagy küzdelem, bár ez a nagy küzdelem tényleg csak viszonylagos, mert az egyik jól láthatóan ért a dolgához, míg a másik csak esztelenül kapkod és idiótákra bíz mindent. Szerintem könnyen kitalálható, hogy ez a kapkodó adó a TV2, míg a profibb az RTL Klub.

A TV2 egy balek. Erőlködik, elhasal, feláll, újra erőlködik és a legrosszabb amit tesz, hogy hülyének néz minket. Megvesz olyan jogokat, amik szinte mindenhol sikeresek (BL, Szuperkupa, Áll az alku, Párbaj, a szuperprodukciónak beharangozott XXL és sorolhatnánk még kifulladásig a sort) és megbuktatja őket hazánkban. Rossz marketing, rossz háttér és rossz műsorvezetők. Na, de ne csak számok nélkül dobálózzak, mert még azt hiszitek mindenféle alap nélkül fecsegek össze-vissza. Lássunk pár közelmúltbéli eredményt:

M1 Szeretők és titkok: 514e (12,8% SHR), 18-49: 127e (7,3% SHR)
TV2 Bajnokok Ligája: 476e (12,8% SHR), 18-49: 175e (10,7% SHR)
RTL Castle: 1,035M (25,1% SHR), 18-49: 503e (27,6% SHR)

A fenti adatokból jól látható, hogy az M1valamilyen noname sorozata felülkerekedett a BL-en, ami talán már no komment kategória, míg a reklámhadjáratának köszönhetően az RTL újonnan megvett műsora igen szépen teljesített.

Aztán, hogy ne csak a TV2-t szidjuk, nézzünk egy RTL buktát is. Nemrég indult a kint hatalmas sikert aratott Glee c. sorozat, ami valamiféle tinikről szóló(nem csak tiniknek) zenés dramedy(bocs, nem láttam még). Kint mondanom sem kell főműsoridőben ment, az RTL betette vasárnap délutánra, ami valljuk be a halálsáv. Meg is hozta a műsor a várt eredményeket:

TV2 Rejtélyek kalandorai: 525e (20,9% SHR), 18-49: 241e (22,2% SHR)
RTL Glee – Sztárok leszünk: 377e (14,5% SHR), 18-49: 173e (16,0% SHR)
TV2 Knight Rider: 590e (20,1% SHR), 18-49: 222e (19,4% SHR)
RTL Glee – Sztárok leszünk: 469e (15,9% SHR), 18-49: 222e (19,3% SHR)

Miért bukott meg? Nem volt szanaszét reklámozva, nem azoknak volt reklámozva, akiknek szólt, rossz a kezdési időpont és mindezek tetejére szerializált, ami tudjuk, hogy mit jelent :). Egyébként másik oldalról meg érdekes, hiszen az X-faktor felvezetésének szánták, ami viszont jól teljesített, hiszen 1,770M néző volt rá kíváncsi. A Barátok közt évadnyitó még így is alázta, hiszen 1 980 830 nézővel nyitott. Visszatérve a Gleere egy mondat erejéig: sorolhatom itt, hogy miért nem működik a formátum itthon, de aztán az is lehet, hogy egy ilyen főként tiniket szerepeltető sorozat egyáltalán nem élne meg, még a BK helyén sem.

A jól bejáratott „legendá”-t a TV2 - dacára annak, hogy megvárta mikor indul az X-faktor és rögtön elé rakta egy héttel a startot- cinkes helyzetbe hozta, mert többen voltak a brit liszensszel működő tehetségkutatóra kíváncsiak, mint a koppintott tesójára.

TV2 Megasztár: 1,028M (22,3% SHR), 18-49: 403e (22,9% SHR)
RTL X-Faktor: 1,770M (38,4% SHR), 18-49: 775e (44,5% SHR)

Ezek az eredmények valószínű még változnak, hiszen mégiscsak premierről volt szó, aminek hatalmas feneket kerített az RTL. Van egy olyan érzésem, hogy továbbra is többen lesznek Geszti és a társai színjátékára kíváncsiak (teljesen zavarban voltam, amikor próbálták a szerepeiket eljátszani és meglepődni a 10. halleluját JÓL éneklő tehetségen), mint a TV2-es kibeszélő sohowkból énekessé avanzsált „legendáira” és Eszenyi művészasszony anyáskodására. Kérdem én, hogy van az, hogy egy LEGENDÁT szarrá aláz egy itthon már jól ismert formátum, ami ránézésre csak díszletben különbözik a tesójától? Választ most nem adok, kíváncsian várom az elkövetkezendő hetek nézettségi eredményeit.

Magyar tévékbe magyar sorozatot

Amit sulykolok és amire ezt a cikket is kihegyeztem, hogy jó lenne, ha önállósodnánk picit és a bejövő lóvékat inkább saját műsorok készítésébe fektetnénk. Nem hiszem el, hogy ha egy Barátok közt, vagy Jóban Rosszban a végtelenségig elfuthat, akkor nem telik valami jó magyar komédiasorozatra. Nem a Rém Rendes család Magyarországon-ra gondolok, mert ott is csak az eszetlenség látszott. Ki a fenének jutott eszébe szóról-szóra átültetni magyarba a sztorit, ami ráadásul azokat a viszonyokat mutatja be (görbe tükrön keresztül), ami a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején volt tapasztalható Amerikában? Ennyire nincsenek itthon tehetséges forgatókönyvírók? Ne vicceljünk már!

Az idei kilátások:

Az év első felében X-Faktor, Megasztár, celebes-főzős-randizós trashreality szerű förmedvény (ide látom, hogy bukni fog), aztán jön Dzsoni aki szintén társat keres (Edit asszony helyén), és valószínű a ValóVilág 4. is tavasszal indul útjára, csak hogy meglegyen a magyarnak a másnapi téma a melóhelyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://herefold.blog.hu/api/trackback/id/tr696583521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cella 2010.09.02. 14:33:57

Az rtl-nek a munkamorálja is alapvetően különbözik a tv2-től. Mondom én, mint bennfentes statiszta. Az rtlnek leesett, hogy a közönség, vagyis a statiszták a legfontosabbak egy-egy műsorban, ezért őket lelkesíteni kell, beszélni kell velük, szórakoztatni kell őket, a tv2-n csak az megy, hogyan ne engedjenek ki 6 órán keresztül pisilni. Pedig állítólag a tulajdonos ugyanaz. Fürcsá. Meg az is fürcsá, hogy amerikában arra van pénz, hogy igazi tehetségeket kutassanak fel, itthon meg nincs. Vagyis nem igazán értem. Láttam az x traktorban tehetségeket, de ezeket kiejtették valahol az elején. Most meg olyan arcok vannak, akiket meg se jegyeztem, még arról se, hogy "fú, az tényleg szar volt". Egyenfos volt az egész. Nah, megyek is nézni valami sorozatot a NETEN. :P
süti beállítások módosítása