Szóval itt ez a sorozat, amiről tényleg csak szuperlatívuszokban tudok írni és valószínű, hogy ez az oka annak is, hogy nagyon sokáig nem adtam be a derekamat azoknak az embereknek, akik arra buzdítottak, hogy írjak róla. Mégis, hogy a kékségbe tudnék erről a sorozatról elfogulatlan, objektív kritikát írni? Sehogy. Az idő mégis eljött, hogy megszülessen a cikk, mert nem telhet el még egy nap a Hereföld blogon Arrested Development írás nélkül.
Néhányan jönnek itt olyanokkal, hogy a Jóbarátok minden idők legnagyszerűbb vígjátéksorozata és néhányan egyszerűen azt mondják, hogy az Arrested Developmentben semmi vicces nincs.
Emberek, vagy velem, vagy veletek van valami baj, mert ez a sorozat több mint jó. A Jóbarátok lehet minden idők legnépszerűbb vígjátéksorozata, azt elfogadom, de láttátok ti már a Bluth család mindennapjait? Ja, hogy még csak a sorozat címéről sem hallottatok? Na, akkor kezdjünk mindent az elejéről...
Az Arrested Development (itthon Az ítélet: család) egy eredetileg 3 évadot megélt, 2003-tól 2006-ig a FOX-n futó dukumentarista stílusban készült sorozat, amely egy korábban kőgazdag család életét mutatja be a lejtőn. A dokumentarista stíluson értem, hogy a cselekményeket narrációval kötik és magyarázzák és sok a kézikamerás felvétel is. Ez egy cseppet sem von le a sorozat minőségéből, sőt, talán emiatt is nagyon különleges az egész, amit kapunk. Mellékesen jegyzem meg, hogy az a Ron Howard a sorozat executive producere és a narrátora, aki réges-régen a Happy Days-ben Richard 'Richie' Cunningham-et alakította. Jóbarátok nézőknek: tudjátok ez az a sorozat, amit a szülész nézett Pheobe vajúdása közben, mert nagy rajongója volt Fonzie-nak.
Szóval három évad lement és a sorozat kaszát kapott. Ezalatt 6 Emmy-díjat és egy Golden Globe-ot nyert és bár a nézettség elég gyatra volt, a kritikusok mégis imádták. A 2000-es évek egyik legkultikusabb, legviccesebb, legjobb sorozatává vált, a Times is minden idők 100. legjobb sorozata közé választotta és a net is televan olyan mémekkel, amiket az Arrested Developmentnek köszönhetünk.
2013. tavaszán az Arrested Development a törni nem akaró, ellenben egyre nagyobb népszerűségének köszönhetően (talán felnőttünk a sorozathoz) feltámadt a 4. évaddal és leszállította az elmúlt évek legzseniálisabb sorozatévadát. Persze ezek is nagy szavak, de majd később megpróbálom bizonyítani az igazamat. Különleges volt az évad többek között azért is, mert egy online szolgáltató, a Netflix gyártotta le. Ennek ellenére a sikere akkor volt, hogy azóta már zöld utat kapott az 5. évad is.
Vissza a történetre, ami mint már említettem a Bluth család körül forog, aki elvesztett mindent és egymásra maradtak. A poén ebben csupán annyi, hogy anno nagy lábon éltek, érzelmileg (és olykor földrajzilag is) távol egymástól. Most pedig hiába rühellik egymást, egymásra vannak utalva és mindezek tetejére róluk formálták a wikipédián a diszfunkcionális család szócikkét....vagy fordítva...ez most mindegy. Ha főszereplőt kellene választani, ő talán Michael Bluth (Jason Bateman) és a fia George Michael Bluth (Michael Cera), akik eleinte talán a legbecsületesebb, legnormálisabb elemei a családnak. Ők azok, akik próbálnak jó példával előállni. Persze ez a kijelentésem is gyorsan megbukik, amikor rögtön az első részben George Michael és Maeby (lásd később) kapcsolata túl szorossá válik.
Egy átlagos délután a Bluth családnál:
Az első részben rögtön az események közepébe csöppenünk. Michael apját, George Bluth (Jeffrey Tambor) letartóztatják és úrrá lesz a döbbenet a családon. A családfő hiányában viszont új vezetőt kell választaniuk. Ez a szerep Michaelre esik, bár rangja csupán névleges lesz, mert a család minden eleme tojik arra, hogy emberünk mit mond nekik. Anyja, Lucille (Jessica Walter) egy iszákos, manipulatív perszóna. Testvérei közül Byron „Buster” Bluth-on (Tony Hale) egy felnőtt gyerek, aki képtelen bármire is anyja nélkül és anyja sem szeretné, ha elszakadna tőle. Bátyja George Oscar Bluth II, röviden GOB (Will Arnett) egy bűvész antitalentum, aki ráadásul buta mint a föld, és ott van még Michael ikertestvére, Lindsay Fünke (Portia de Rossi) is, aki pedig egy ingyenélő, semmirekellő csajszi. Lindsay férje Tobias Fünke (David Cross), aki egy „sosepucér” nevű mentális betegségben szenved és valahogy mindig úgy jön ki a mondandóiból, hogy a jelenlévők melegnek nézik. Foglalkozását tekintve eltiltott pszichológus, wannabe színész és a The Man Inside Me c. könyv szerzője. Van egy lányuk Mae „Maeby” Fünke (Alia Shawkat), aki csupán egy lázadó tini, agilis és úgy tűnik ő viszi a legtöbbre saját erejéből.
Ők a főbb szereplők, de rengeteg másik zseniális karakter és visszatérő szereplő feltűnik a sorozatban: George egypetéjű ikertestvére Oscar (Jeffrey Tambor), Lucille Austero-t azaz „Lucille 2” (Liza Minnelli), a két botcsinálta ügyvéd Bob Loblaw (Scott Baio), Barry Zuckerkorn (Henry Winkler), STEVE HOLT! (Justin Grant Wade), Ann Veal (Mae Whitman) és még Ben Stiller is feltűnik egy másik botcsinálta bűvész, Tony Wonder szerepében. Mindegyik karakterről oldalakat írhatnék, de nem teszem, mert tök felesleges, mert aki akarja enélkül is megnézi a sorozatot, plusz szeretnék minél kevesebb poént lelőni.
A cselekmény rengeteg helyen repetitív, de pont emiatt zseniális, mert azért mégis csavarnak mindig rajta és az ismétléseknek köszönhetően visszahozhatnak újra és újra már jól bevált humoros elemeket. Miután idősebb Geroge-ot letartóztatja a Tőzsde és Értékpapír-felügyelet sikkasztás alapos gyanújával, az események 2 fronton játszódnak. Eleinte a családfőt nem akarták beleírni a sorozatba, de a színész annyira bevált, hogy megtartották. Így a történet a börtönben és a börtönön kívül is folyik olyan szállóigéket megteremtve vele, mint a "Nincs érintés!". A szereplők az évadok során próbálnak megváltozni mindhiába és a történet középpontjában sokáig idősebb Geroge börtönből való kihozása lesz. A cég vezetője is többször változik. Először például Bustert nevezi ki anyja, de hamar kiderül, hogy teljesen alkalmatlan, hiába töltötte tanulással addigi életét, mert sem az indián dobtudásának, sem pedig a 18. századi agrárgazdaságtanban kimerülő gazdasági tudását nem fogja tudni kamatoztatni (tudniilik a modern világunkban nem kell parasztfelkelésektől tartani). Később Michael, majd kis időre GOB is átveheti az irányítást mindenféle abszurd helyzetet megteremtve ezzel. Geroge Michael eközben a szintén ikonikus fagyasztott banán standot vezeti, amiben tudjuk, hogy pénz van és próbál közelebb kerülni unokatesójához Maebyhez. A sorozat története tele van morbid poénokkal, félreértésekből eredő humoros jelenetekkel és a popkultúrára való utalgatásokkal. A szereplők működnek, a zene működik, a történet működik, a narrálás működik. Még a részek végén, a "követező rész tartalmából" címet viselő levezetések is működnek, amelyeknek 90%-ban semmi közük nem lesz a következő részhez, csupán olyan jeleneteket szednek benne össze, ami valamennyire kapcsolódna az adott részhez, de nem tudták sehova elhelyezni. "Buster átmegy a konyhába."
A 3. évad végére egy viszonylagos lezárást kap a történet, de már akkor is tudták, hogy ennek muszáj, hogy készüljön folytatása, így nem zártak le minden szálat. Sokáig arról pletykáltak, hogy egy mozifilm készül a folytatásban (ezt egyébként máig nem vetették el), végül 2013 tavaszán elindult a 4. évad (15 rész), amely talán az első 3 évadnál is jobb lett. Nem volt egyszerű összerakni, mert több szereplő is más csatornánál, más sorozatokkal, filmekkel volt elfoglalva, az írók viszont olyan nagyszerű munkát végeztek, hogy még ezek ellenére is úgy össze tudták rakni az évadot, hogy ebből szinte semmi nem veszünk észre. Na jó, egy kicsit változott a formátum, hiszen itt a részek 1-1 karakterre koncentrálnak, de a nagy fináléra minden összeáll. Szó szerint, mert a részek az évadban olyanok, mint az apróbb kirakós elemei. A család ugyanis szétszéled, de végül kiderül, hogy ez csak látszat, ugyanis egész végig együtt voltak, egymás útjait keresztezték és lehetnek akármilyen kutyaütők, a család lesz a végzetük.
A magyar szinkron szerintem 10/10, de érdemes eredetiben is megnézni, mert nagyon sok poént sajnos nem tudnak átültetni a magyarba. Érezhető, hogy engem megvett a sorozat, és ezt bizonyítja az is, hogy többször végignéztem már angolul és magyarul is. Aki rajongója, az tudja milyen érzés ez. Sajnos kevesen ismerik itthon, ez az ismerettő is ezen próbál változtatni. Fórumokat olvasgatva tapasztalni, hogy sokan vannak akiknek egyáltalán nem jött be a sorozat stílusa, de mutassatok már egy filmet, ami nem megosztó, és amit mindenki egyformán szeret (hatványozottan igaz ez a kultikussá vált filmekre, sorozatokra).
Akár szereted az Arrested Developmentet, akár nem, várom a véleményedet. Tényleg érdekelne, hogy ki hogyan gondol rá.
Eddig az ismertető. Vannak még szavak a fejemben, de lehet azokat csak így egymásutánban ideírom: illegális kukoricagolyó sütő, Gene Parmesan, Egg, I've made a huge mistake, that is why you always leave a note, Lupe, final countdown, Teamocil, Big yellow joint, az igazság vak.
A végére pedig jöjjön 2 rész azoknak, akik bepróbálnák a sorozatot.
Első rész:
Az általam legjobbnak kikiáltott epizód: