"Egy őrült hangvételű, kellemes blog"

Hereföld blog

Álmodnak-e az androidok VALISRÓL? 2.rész Figyel az ég

2009. június 14. - Dharman

Mielőtt belefognátok a most következő könyvajánló olvasásába, mely sorozatunk 2. része, szeretném köszönteni Vash Kuckójában Lakatos Julcsit, akinek ezt a posztot köszönhetjük. Én nagyon remélem, hogy még sok-sok érdekességgel fog minket megtisztelni a jövőben is, akár Philip K. Dick könyvajánlóról, akár valami másról is legyen szó.
Julcsi, Tied a szó!

Először is szeretném elmondani, hogy nem vagyok scifi rajongó. Tulajdonképpen, eddig nem is igen olvastam ilyen témájú könyveket, mert egyszerűen nem kötöttek le. Aztán Robi ajánlotta ezt a írót, és éppen valami olvasnivalóra vágytam, gondoltam kipróbálom. Vettem két könyvet, és megkérdeztem Robit melyiket ajánlja kezdetnek. Az Ő segítségével, úgy döntöttem Phillip K. Dick Figyel az ég című művével kezdem. A választás annyira jól sikerült, hogy meg kértem Robit engedje meg hogy írjak egy összefoglalót, és Ő igent mondott:) Bele is fogtam, de hamarosan rájöttem, hogy ez nem is olyan könnyű feladat. Én ugyanis azt szeretném, hogy aki elolvassa ezt a könyvet átélje ugyanazt az élményt amit én, viszont akkor nem írhatok le mindent, sőt a könyvnek nagyjából a felét tudom összefoglalni. Ellenkező esetben lelövöm a könyv legnagyobb poénját. Végül hosszas töprengés után arra jutottam, hogy leírom a történet leírható részét, és remélem hogy ez elég ahhoz, hogy az erre járó érdeklődését felkeltsem. Ha nem sikerül, előre elnézést kérek, ez az első próbálkozásom:). (jelentem, sikerült! -Vash)

"A valóságot a képzetesen létező világból képzeletünkkel mi képezzük valósággá."
/Grandpierre Attila/

1959-ben járunk. Jack Hamilton egy rakéta kutató laboratóriumban dolgozik, és éppen egy protonsugár-deflektor beindítására igyekszik feleségével Marsha-val, és egy rendőr barátjukkal Charley McFeyffe-vel.

Egy műszaki hiba következményeként, ők hárman, és még 5 ember a részecske gyorsítóba zuhan, ám csodával határos módon, kisebb sérülésekkel megússzák. Hazatérnek, azzal a furcsa érzéssel, hogy valami megváltozott, bár úgy tűnik, minden a régi. Hamarosan furcsa dolgok kezdenek történni. A látszólag régi világ elkezd teljesen értelmetlenül viselkedni. Az hogy egy kis káromkodás után megcsíp egy méhecske, még lehet véletlen, de a hazudozás után jövő sáska áradatot mert korántsem lehet normálisnak nevezni. És ez még csak a kezdet! Kiderül, hogy az Elektronikai Fejlesztési Irodában, ahova Jack állásért jelentkezett, azon dolgoznak, hogy megfelelő kommunikációt teremtsenek Isten és a föld között. Sőt, egy kis ima, és angyal segít egy kis szakmai versengés megnyerésében. Ám az is kiderül, hogyha megmagyarázod az angyalnak hogy ellenfeled, a segítséget bűnös hátsó szándékkal kérte, könnyen elkárhozik, és ez nem túl kellemes élmény:) Az ima megjavítja az autót, a szenteltvíz segít, ha megsértett égiek valami büntetést mérnek rád.

Sőt, még a cigaretta automata is csodával működik, nem kell feltölteni, elég egy prototípus, és a kért cigaretta duplikálja magát. Hamilton és többiek a kezdeti ámulat után úgy döntenek végére járnak a dolgoknak. Az ötlet az, hogy magával Istennel beszélnek, ha már ebben a világban ez is lehetséges:) Jack, és Charley elindulnak felfelé, egy esernyőbe kapaszkodva, és ismét döbbenetes élményben részesülnek. A nap és a hold, mint apró bolygó kering a hatalmas föld körül (ez ugye a geocentrikus világkép, melyben régebben hittek). Ezek után, azon már meg sem lepődnek, hogy a Föld alatt ott a pokol, és felette... na mi? Hát persze hogy a mennyország, hisz oda igyekeznek:) Ám isten, aki kinézetre egy hatalmas szem, nem kegyes, hozzájuk és visszazuhannak a földre. A földre térés azonban célirányos. Isten az ő prófétájához küldte a betolakodókat, az Egy Igaz Sírboltba azért, hogy elmagyarázza nekik e szokatlan vallás alapjait. Itt találnak rá a Hűek névsorára, akik haláluk után a Paradicsomba kerülnek. A rövid névsorban azonban Jack felfedez egy ismerős nevet. Ez a név a vele együtt lezuhanó 8 ember egyiké. Silvester Arthur egy öreg veterán katona, aki nem túl tanult, ám annál bigottabban vallásos...

Nagyjából itt tartottam, amikor írtam Robinak, hogy jó jó, olvasható ez a könyv, de mi fog ebből a vallásos izéből kijönni a végén? Ez kb. a könyv felénél lehetett. Ő azt mondta hogy nem mondhat semmit, de higgyem el, hogy nagyon meg fogok lepődni. Hát jó gondoltam, és folytattam. Pár órával később, már alig vártam hogy Robi gép közelbe kerüljön, és végre elmondhassam neki hogy atya úr isten! Ez nagyon jó! És erről egy csomót lehet beszélgetni! Annyit elárulhatok, hogy a vallásos rész csak töredéke a könyvnek, azután még hajmeresztőbb dolgok történnek hőseinkkel és rájövünk, hogy milyen mellékhatásai voltak a robbanásnak, amitől oly furcsán, mind a nyolcan ugyan azt élték át.

Végül lássuk, hogy kiknek ajánlom ezt a könyvet? Mindenképpen azoknak, akik képesek elengedni a fantáziájukat, és könyv alapötletét tovább gondolva ilyesmi kérdések fogalmazódnak meg benne. Az én világom milyen? Mennyire különbözne a mostani világtól? Mások hogy éreznék magukat ebben a világban?

Pár gondolat a könyvről A regény témája Dick egyik kedvenc témája, amit újból és újból, más-más aspektusokból úgy tár elénk, hogy az cseppet sem válik unalmassá.
A Figyel az égben is nagyon sok momentum van Dick életéből. Ilyen például a könyv főhősének a felesége és az, hogy a kommunista pártban tevékenykedett. Az 50-es években gyakori volt a kommunista üldözés és Dick is keveredett hasonló gyanúba, így nem csoda, hogy ő is (mint oly sok ember ebben az időben) paranoiás lett. Folyamatosan azt hitte, hogy megfigyelik.
A regény Dick korai munkái közül való, így furcsa lehet a pozitív végkifejlet, ezért is ajánlanám (és ajánlottam is Julcsinak) azoknak ezt a könyvet, akik szeretnének megismerkedni az író műveivel, ezután a könyv után garantáltan kedvet kapnak Dick további regényeihez.

figyel_az_eg

 

 

 

 

 

 

 

Kiadó: Agave Könyvek
Kiadás éve: 2005 (első kiadás)
Fordító: Pék Zoltán
Eredeti cím: Eye in the sky
Oldalszám: 201
Ára: 1980 Ft
Kategória: sci-fi / fantasy / horror

A bejegyzés trackback címe:

https://herefold.blog.hu/api/trackback/id/tr16582209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása