"Egy őrült hangvételű, kellemes blog"

Hereföld blog

Ferber Katalin – A másság szigetein

2013. június 15. - Dharman

„Tisztában vagyok azzal, hogy ebben a könyvben Japán ősi kultúrájáról, a fantasztikus hagyományokról, valamint a kissé titokzatos távol-keleti világról kellene részletesen írnom, hiszen ez szinte elvárás, ha valaki először olvas Japánról.” – áll a könyv egyik fejezetében ez a pár sor és az a kellene szócska el is árul mindent arról, hogy miről nem fog szólni Ferber Katalin, A másság szigetein c. legújabb könyve.  Figyelem, nem egy szokványos útikalauz bemutatója következik!

Aki volt olyan szerencsés és olvasta A felkelő nap árnyéka c. interjúkötetet, amelyben Kozák Gyula beszélgetett Ferberrel, már sejtheti, hogy mire számíthat. A másság szigetein c. kötetben ugyanis Ferber Katalin még kendőzetlenebbül még részletesebben ad számot életéről, tapasztalatairól és oszlatja el a rózsaszín ködöt a japánért rajongók körében. Meg is vádolhatnánk, hogy átesett a ló túloldalára, de az igazság az, hogy ő csak azt írja le, amit látott és tapasztalt anélkül, hogy mindenféle köze lett volna a japanológiához, vagy a japán kultúrához a kiutazása előtt.
Ferbert ugyanis sanyarú gyermekkora és ehhez még felnőtt tapasztalatai is arra kényszerítették, hogy életét Japánban kezdje újra. Pozitív hatásai is jelentkeztek az útnak (elmúlt autoimmun betegsége), de hamar rá kellett jönnie, hogy ahogyan Magyarországon, úgy Japánban sem fogadta be a rendszer. A nyugatiaknak túl keleti volt, viszont a japánoknak nem volt elég nyugati. Az ebből adódó botladozásai, csalódásai pedig nagyban hozzájárultak, hogy e könyv megszülessen. Nem üres mellébeszélésről van szó, egy olyan ember írja le tapasztalatait, aki a nulláról küzdötte fel magát és lett elismert gazdaságtörténész, tanár és publicista. Hatalmas erőfeszítések árán megtanult japánul, szakmai szintre fejlesztette angol tudását és előadásai híressé tették mind a diákok, mind más neves és kevésbé neves professzorok előtt (mozgó könyvtárnak, száguldó katalógusnak nevezték). Egy külföldi nő, aki Japánban próbál szerencsét és úgy-ahogy sikerül érvényesülnie? Már ez magában egy izgalmas történet, ami viszont még ennél is izgalmasabbá teszi a könyvet, az hogy mindezt hogyan érte el. Nem integrálódott a japán társadalomba, sokszor szembe ment a szabályokkal is annak tudatában, hogy csak maga alatt vágja a fát.
A személyes történetek mellett persze rengeteg információt kapunk a modern oktatásról, a bürokratizmusról, a japán történelemkönyvekből kihagyott eseményekről, a japán kisebbségek helyzetéről, a mindennapokról és egy egész fejezetet szentel a fukushimai katasztrófának.

A másság szigetein, ahogy Ferber is fogalmaz: „nem tudományos munka, de tudományos igényességgel készült.” Anno sokan megkerestek, hogy az elkapkodott Felkelő nap árnyéka c. könyvet hol tudnák beszerezni. Sajnos nekik nem tudtam már jó hírekkel szolgálni, viszont most ezzel a kiadvánnyal itt az újabb alkalom, hogy újra kutakodjunk egy kicsit a japán maszk alatt és olyan dolgokat tudjunk meg, ami az útikönyvekből kimaradt.

ADATLAP A másság szigetein
(könyv, 2012)
Írta: Ferber Katalin
Kiadó: Oriold és Társai Kiadó

A bejegyzés trackback címe:

https://herefold.blog.hu/api/trackback/id/tr576585711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nici 2013.06.15. 15:57:29

Olvastam több könyvét és felhasználtam a szakdolgozatomban is részleteket pl. a Felkelő nap árnyéka című kötetből. Én szeretem olvasni, az MTVs interjút is láttam, tény, hogy egy jelenség Ferber Katalin. Azt nem tudom, mennyire elismert gazdaságtudományi területen, nekem élmény volt, ahogy inkább "elmesélve" írja le a rendszerváltást és a pénzügyi vonatkozásokat az egyik könyvében. Ennek ellenére egy japános berkekben nemzetközileg neves és elismert professzoromnak újságoltam, hogy mit olvastam, meg milyen nézeteket stb., és kicsit nekem úgy tűnt, hogy nem tekint Ferberre túl jó hivatkozási alapnak. Lehet, a fent említett okok szerint, mert nem japanológus szemmel írja a könyveit, nem tudom. Nekem, mint olvasónak, tetszettek a könyvei, mert olvasmányosak és sok tekintetben - akár gazdasági téren - is felkeltették az érdeklődésem. Ami kicsit csalódás volt az a hölgy néhány Facebookos megnyilvánulása, de ez egyéni dolog. Remélem, hozzájutok majd a könyvtárban vagy az Alapítványnál ehhez a kötethez is.

Vash 2013.06.15. 16:46:55

Az MTVs interjút nem is olyan rég láttam. Tanulságos volt. A rendszerváltásról írott könyve, az Érdemeink beismerése mellett pedig itt pihen az asztalon és várja, hogy elolvassam, amire a nyár folyamán sor is kerül. :)

Nici 2013.06.16. 15:54:50

Az Alapítványban megtalálod a Siker ára: Japán című kötet is, ha esetleg érdekel és nem olvastad. :) Sajnos, az Érdemeinknek nem jutottam a végére - időhiány, lejáró kölcsönzés miatt, - de az 1/3áig érdekes volt. ^^

Cella 2013.06.22. 17:05:56

Ha megtalálom otthon apámnál, amikor járok nála (és még nem adtam tovább), a Felkelő nap árnyékát odaadom szívesen bárkinek. Nekem ugyanis nagyon nem jött be. Persze, ne csak azt hallgassuk Japánról, hogy rabu rabu, de ne csak azt, hogy ugyanolyan depis vagyok itt, mint bárhol máshol a világon. Arról nem is beszélve, hogy a Felkelő nap árnyéka cseppet sem készült "tudományos igényességgel". Mintha csak arról írna, ami eszébe jut. Olyan, mintha egy blogot olvasnék.

Vash 2013.06.22. 17:19:03

Csókolom! A Másság szigetein-ről írta azt, hogy tudományos igényességgel készült. A Felkelő nap pedig egy interjúkötet, így nem ő írta, csupán csak válaszolt a (z előre) feltett kérdésekre. :)

Rossi 2013.09.18. 15:34:27

"Ennek ellenére egy japános berkekben nemzetközileg neves és elismert professzoromnak újságoltam, hogy mit olvastam, meg milyen nézeteket stb., és kicsit nekem úgy tűnt, hogy nem tekint Ferberre túl jó hivatkozási alapnak." Olvasd el a tudományos publikációit, pl az Érdemeink beismerése mellett-et, és megtudod, hogy miért nem. Egy-két szerkesztő és lektor kellett volna amellé a könyv mellé. Ha én, mint fiatal kutató, ilyet adnék ki a kezemből, valószínűleg mindenki publikálhatatlannak minősítené, és joggal.
süti beállítások módosítása