"Egy őrült hangvételű, kellemes blog"

Hereföld blog

Orvos a bandában 2.rész

2007. szeptember 25. - Dharman

Kedves Blogolvasó Kispajtásaim! Örömmel vezetem be Dr. Iszákos 2. írását, amely a vakbélgyulladást fogja taglalgatni. Ezen témakör első részében a tényekkel ismerkedhetünk meg, majd a folytatásban napról napra végigkövethetjük doktorunk kalandjait kórházi környezetben, mintegy kórháznapló szerűen.

 

Kedves Iszákos, Tiéd a pálya:

 

.
A „vakbélgyulladásról”
Itt is vagyok, ahogy ígértem, az első témánkkal, amihez személyes élményekkel is szolgálhatok . Máris megragadnám az alkalmat, hogy egy tévhitről „lerántsam a leplet”. Amikor ugyanis vakbélgyulladásról beszélünk, akkor valójában nem a vakbél, hanem az ahhoz csatlakozó, féregszerű, zárt végű ú.n. féregnyúlvány (appendix vermiformis) gyulladását értjük.
Visszatérve hozzám, utólagosan azt mondhatom, hogy szerencsés voltam, hamar túlestem rajta; a lelki „megrázkódtatáson” kívül különösebb testi amortizáción nem estem át, leszámítva a vágást a hasam jobb oldalán. Na de ne rohanjunk így előre, kezdjük szépen az elejéről! Először is tisztázzuk, hogy miről is van szó, vegyük át a tüneteket, illetve a lehetséges alternatívákat a kezelést illetően!
.
A féregnyúlvány  gyulladása --> az appendicitis
A féregnyúlvány-gyulladás főként fiatalkori betegség, elsősorban a 10 és 30 év közötti férfiak körében a leggyakoribb (de csecsemő és időskori megbetegedések is előfordulnak), ám nőknél is előfordulhat, ami a terhesség alatt súlyos komplikációkat okozhat.
A féregnyúlvány  természetes állapotában szabadon lóg le a vakbélről, hossza átlagosan 7 és 9 cm közé tehető, de előfordulhat ennél hosszabb is (akár 20 cm). Elhelyezkedését tekintve összeköttetésben állhat a hólyaggal, végbéllel, petefészekkel, méhhel, vékonybéllel, vesékkel, epehólyaggal, így a diagnózis felállításánál ez megnehezíti az orvos feladatát. Begyulladását az is elősegíti, hogy bemeneti nyílása (ami egyben a kimeneti nyílása is) igen szűk (4-6 mm), az itt felgyülemlett váladék , esetlegesen még folyadékkal is érintkezve igen nehezen tud ezen a nyíláson távozni, így remek táptalajt nyújt a különböző baktériumok szaporodásához, majd a gennyesedéshez, gyulladáshoz, ám az idegen testek (szőlőmag, halszálka, fogkefesörte, bélféreg) által okozott gyulladás is fontos , habár a gyulladásos megbetegedések számát tekintve ez elenyésző fontossággal bír.
A gyulladás előrehaladtától függően a féregnyúlvány falán tályogok jelenhetnek meg, amelyek kifelé (értem itt a hasüreg irányát), vagy befelé áttörhetnek. A kifelé, tehát a hasüreg irányában való áttörés hashártyagyulladást okozhat. Bizonyos esetekben gangrénássá is válhat (zöldes fekete elszíneződés, „törékennyé” válás, majd átfúródás), aminél gyakori az elhalálozás. Ez a folyamat, gyakran néhány óra leforgása alatt játszódik le.
.
Tünetek:
A gyulladás általában akut roham formájában kezdődik. Néha egy-egy könnyebb roham után a fájdalom csökken, ám előfordulhat, hogy a gyengébbnek vélt rohamok után következő erősebb roham perforatiohoz, majd halálozáshoz vezethet. A fellépő fájdalmak gyakran a köldök, vagy a gyomor tájékán lépnek fel, néha kisugárzik a hátba, befelé, vagy az alsó végtag felé. A fájdalmak fellépésével egy időben alkalomszerű hányás is jelentkezhet, valamint a nem túl magas láztól az akár 40 fok közeliig is megemelkedhet a testhő, amelynek néhány napos tartós változása a gyulladás előrehaladásának vagy tályogképződésnek a jele.
Aggódni nem kell, azért az esetek nagy részében ha műtétre is kerül a sor, akkor is valószínűleg túléljük :) Akkor kezdjük is el az én történetemet, amiben összefoglalom a saját tapasztalataimat, tüneteimet, orvosi kezelést, műtétet, kórházi tartózkodás. (hehe, ne együk ilyen forrón a kását...a kórházi naplót a kövi résztől olvashatjátok:D -a szerk.)
.
/Forrás: Révai lexikon, www.egeszsegkalauz.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://herefold.blog.hu/api/trackback/id/tr766582313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Timot 2007.09.25. 18:29:37

Olyan 7 éve volt nekem is perforált vakbélgyulladásom. Akkor azt mondták, ha egy héttel később megyünk, már nem valószínű, hogy túlélem. Viszont az orvos béna volt, és maradtak ilyen gennyes foltok a műtét után, amivel vissza kellett menni, így  összességé ben 2 vágással lettem gazdagabb. :D (És közben még egy tüdőgyulladást is összeszedtem a kórházban, szal vidám volt. Az iskola 2. hetében kerültem a kórházba, és a 3 ottartózkodás - közöttük 3-3 napot voltam otthon is - majd 2-3 hónap ki is esett a 7. általános iskolás évemből.) Még a tv2 éppen akkor aktuális kórházlátogatós műsorában is szerpeltem egy pár percig, aztán rájöttek, hogy nem olyan nagy durranás, és inkább kerestek valakit, aki jobban szenvedett. :D

Róbert 2007.09.25. 18:44:04

Heh:D:D:D:D Nem mondod!!! Amikor az én vakbelemet műtötték ki még kiskoromban, akkor meg az MTV1 forgatott a kórházban:D Én is le lettem filmezve:P 

Zoltán 2007.09.25. 18:46:20

Szia Tim!Örülök, hogy tényleg vannak, akik olvassák az írásaimat ! :)  Huuuu szegény .... .:( amikor én feküdtem bennt, egyik este hozzáánk is hoztak egy perforált vakbeles ürgét......szegény nagyon rosszul nézett ki! Emlékszem, ahogy ott feküdtem az ágyamon már megműtve, azon gondolkoztam, hogy én a kis "sima" vakbélgyulladásommal csendben maradhatok! A perforatioval sok szövődmény lehet (fertőzések stb)......de úgy látom, Te vagy az élő példa, hogy még perforált vakbélműtét után is lehet élni ! :)   Na igen...a médiával kapcsolatban tényleg igazad van! Ha nem szenvedsz eléggé, akkor nem vagy eladható a nagyközönségnek és a kutya sem lesz kíváncsi az életedre....velem például nem emelkedett volna a nézettségük :)))

Zoltán 2007.09.25. 18:47:31

Tényleg!!! Robinál is forgatás volt :) a picsába....csak rám nem volt kíváncsi egyik csatorna sem?!?!??!?! :) Legközelebb kórházba kerülök, az lesz az első , hogy írok a fókusznak meg az aktívnak egy emailt :D

Enzsel 2007.09.29. 10:30:30

Uuhh! Nem is hittem volna, hogy ilyen kemény a appendicitis. remélem nem lesz ilyenem, bár statisztikailag még van 8 évem rá... bár ha eddig sem tört még egsy csontom sem, akkor talán van rá esély. :)amúgy jó volt, nekem tetszett a definiálás! :)csak így tovább!

Zoltán 2007.10.02. 14:26:27

Köszi Laci! :)  én is reméltem, hogy nem lesz ilyenem...aztán 1 óra leforgása alatt mégis olyan szarul lettem, mint még soha :) tehát nem tudhatjuk...:S
süti beállítások módosítása